پایان مرمت و ساماندهی حمام و آب انبار کاکامیر بافق


سرپرست میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافق در این رابطه گفت:يکي از حمام هاي تاريخي شهرستان بافق حمام کاکامير است که در داخل زمين قرار گرفته به گونه اي که پشت بام آن با سطح کوچه همسطح است و با ده پله از قسمتهاي مختلف بنا به داخل حمام وارد ميشود.

"عباس قدیریان" در ادامه افزود : اين حمام تمام عناصر يک حمام قديمي که شامل ورودي يا کرياس،خزينه،تون وقسمت انتظار مي شود را دارد.

وی گفت: مصالح بکار رفته در اين حمام آجر با ساروج وسنگ مي باشد و پوشش سقف بصورت  طاق وچشمه مي باشد که جهت نور دهي به داخل حمام از نورگيرهايي در سقف بهره برده است.

قدیریان تصریح کرد: آب انبار کاکامیر یکی از بناهای به جامانده از قاجار است و در محله حمام واقع شده است. آب انبار و حمام کاکامیر در جوار یکدیگر قرار دارند، آب انبار کاکامیر یکی از بزرگ‌ترین آب انبارهای شهرستان بافق با حجم آب 250 متر مکعب است که با پوشش آجری گنبدی گردچین به طور بسیار زیبا و باشکوهی در دل زمین و در عمق چهار متری قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد:این آب انبار از نوع پاشیری است و با عبور از 20 پله به محل شیر این آب انبار می‌رسیم.

سرپرست میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بافق در ادامه افزود:فاز اول مرمت و ساماندهی این دوبنا جمعا با اعتباری بالغ بر 130 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و در مدت 4 ماه صورت گرفت و به پایان رسید.

از جمله اقدامات مرمتی این بنا شامل حمل نخاله و زباله های موجود در آب انبار و حمام ، زیر سازی و استحکام بخشی پای دیوارها ، بازسازی سردرب ورودی ، کاهگل بدنه و هره لبه بام میشود.

گفتنی است حمام کاکامیر به شماره 14593 اسفند سال 84 و آب انبار کاکامیر به شماره 15862 مرداد سال 85 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا